Ympäristön huomioiminen on kasvava kilpailuetu

Jaa tämä sivu

 

Takaisin artikkeleihin

Levi on ympärivuotinen matkailukeskus. Kuva Levi Activity Parkista Gondoli 2000 -hissin luota. Kuva: Timo Koivisto.

 

Timo Koivisto

Matkailun ympäristövaikutukset ovat tätä nykyä kaikkien huulilla. Niin pienet, paikalliset yritykset kuin matkanjärjestäjätkin ovat mukana erilaisissa ympäristöohjelmissa tavoitteenaan vähentää toimintansa hiilijalanjälkeä. Jotta se on mahdollista, on selvitettävä nykytilanne ja etsittävä keinoja pyrkiä parempaan.

 

Avoin ja rehellinen keskustelu on tärkeää

Ympäristöohjelmissa otetaan huomioon toiminnan kokonaisvaikutus, joten palapelin jokainen palanen yhteistyökumppaneita myöten on tärkeä. Ympäristön huomioiminen on siis koko ajan kasvava kilpailuetu matkailun muuttuvilla markkinoilla. Ympäristösertifikaatti kertoo asiakkaille ja yhteistyökumppaneille yrityksen vastuullisuudesta ja siitä, että se mittaa oman toimintansa ympäristövaikutusta ja pystyy antamaan siitä luotettavaa tietoa.

Hotelplan UK, johon myös Levillä näkyvästi talvisin toimiva Inghams kuuluu, on sitoutunut vähentämään vuoteen 2030 mennessä 90 % suorista, itse aiheutetuista sekä epäsuorista, ostoenergian aiheuttamista päästöistä ja 50 % päästöistä matkailijan yöpymistä kohti, mikä tarkoittaa 6 – 7 % vähennystä joka vuosi. Nämä ovat konkreettisia lukuja, jotka vaativat paljon tekoja kaikilla tasoilla.

”Rehellinen ja avoin keskustelu ympäristöasioista on tärkeää. Mitä enemmän ne ovat esillä, sitä enemmän kaikki löytävät kehityksen kohteita omassa toiminnassaan. Keskusteluilla kohotetaan myös yhteistä tahtoa tehdä asioita ympäristön eteen. Kun asiaan kiinnitetään huomiota kaikilla toiminnan tasoilla, kokonaisvaikutus kasvaa. Ympäristöasioista keskustellessa opitaan yhdessä, minkä tuloksena asioita alkaa tapahtua. Usein eteen tulee tilanteita, että huomataan asioiden olevankin jo kunnossa, mikä on positiivinen signaali sekä ylpeyden aihe ja kannustaa tekemään lisää.

Sertifikaatin puuttuminen ei ole este yhteistyölle, mutta koska tahtomme on pitää huolta ympäristöstä, luonnollisesti odotamme sitä myös yhteistyökumppaneilta. Ostettujen palveluiden ympäristövaikutus on merkittävä osa toimintamme kokonaisuutta, joten niidenkin tulee olla mitattavissa. Jos yhteistyökumppanit tarvitsevat näissä asioissa apua, autamme mielellämme.

Jokainen maa ja toimija on erilainen ja muutokset aina yksilöllisiä. Säännökset, ilmasto, ympäristö, olosuhteet ja kulttuuri vaihtelevat maiden välillä, joten on mahdotonta sanoa, tehdäänkö ympäristötoimia jossain maassa paremmin kuin toisessa. Esimerkiksi Lapissa lämmitykseen käytettävä energia on merkittävässä roolissa. Tärkeintä on kuitenkin, että kaikkialla pyritään parempaan”, sanovat vastuullisuusjohtaja Prue Stone, tuotepäällikkö Kate Albrecht ja sisältöpäällikkö Amanda Dunbar Hotelplan UK:sta.

 

Hotelplan UK on sitoutunut pudottamaan 50 % päästöistä matkailijan yöpymistä kohti vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa 6 – 7 % vähennystä joka vuosi. Tässä tavoitteessa merkittävässä roolissa ovat myös yhteistyökumppanit. Kuvat: Inghams.

 

Palvelutilanteet ovat suuria mahdollisuuksia

Myös asiakkaat ovat entistä valveutuneempia ympäristöasioissa, joten jokainen pienikin esimerkki ympäristön hyväksi tehdyistä teoista, on positiivinen signaali ja markkinointiteko. Ne kannattaa tuoda rohkeasti näkyville yrityksen asiakasviestinnässä ja palvelutilanteissa. Asiakkaat eivät kaipaa yksityiskohtia niistä, vaan haluavat saada lomansa aikana pieniä esimerkkejä siitä, mitä kaikkea kohteessa tehdään ympäristön hyväksi.

”Matkailijat tulevat aina lomalle odotusten kanssa ja lähtevät kotiin monta kokemusta ja tarinaa rikkaampana. Jos ympäristöasiat ovat osa niitä tarinoita, he levittävät sitä tietoa tahollaan, missä sitten matkustavatkin. Tämän vuoksi kaikkien yritysten työntekijöiden on hyvä tietää ja olla ylpeitä työpaikkansa tekemistä teoista ympäristön hyväksi. Moni yksinkertainen asia voi tuntua paikalliselle itsestäänselvyydeltä, mutta olla silti matkailijalle suuri elämys. Jos vesihanasta saa puhtaampaa vettä kuin kaupasta ja ulkona voi hengittää maailman puhtainta ilmaa, sitä ei kannata jättää mainitsematta.

 

Raikasta ja puhdasta juomavettä suoraan luonnosta. Kuva: Kittilän kunta / Timo Veijalainen

 

Myös paikalliset tavat ja kulttuuri ovat aiheita, joista oppaat kertovat elämysohjelmien aikana, mutta kaikki asiakaspalvelijat voisivat olla näissä asioissa enemmän oppaiden kaltaisia. Kaikki palvelutilanteiden aikana annettava informaatio, joka saa asiakkaat ajattelemaan ympäristöä ja toimimaan sen kannata paremmin, on ympäristöteko.

Levillä on nähtävissä paljon hyviä, ympäristön eteen tehtyjä asioita, kuten kierrätys, mutta moni hyvin tehty asia voi jäädä piiloon, ellei siitä kerrota aktiivisesti, esimerkkinä ravintoloissa tarjottava lähiruoka. Asiakas ottaa mielellään vastaan tietoa tällaisista asioista, kun niiden antaminen osataan sovittaa luonnollisiin palvelutilanteisiin.

Myös asioista, joita yritykset tekevät ympäristön hyväksi kannattaa mainita. Me esimerkiksi sijoitamme merkittäviä summia ympäristöteknologiaan, luonnon ennallistamiseen ja paikallisiin hankkeisiin. Siitä voimme olla ylpeitä, että monilla yhteistyökumppaneillamme Levillä on jo Visit Finlandin ympäristösertifikaatti”, Stone, Albrecht ja Dunbar toteavat.

 

****

 

Artikkeleita voi vapaasti jakaa sosiaaliseen mediaan, käytä mielellään postauksen yhteydessä Levin vastuullisuusviestinnän tunnisteita #tekokerrallaan #levilapland ja viestin kärjen mukaan jotain tai joitain näistä:

#arktinenluonto #puhdasluonto #purelapland #visitlevi
#elinvoimainenkulttuuri #sirkankylä #lähiruoka #lähipalvelut
#läheltäparasta #tasavertaisuus #meleviläiset

Artikkeleita voi käyttää lehtijuttujen ja muiden julkaisujen apuna, pyydämme silloin laittamaan lähteeksi artikkeleiden tuottajan Kasvua kestävästä matkailusta -hanke, Kideve Elinkeinopalvelut, Kittilän kunta sekä artikkelin kirjoittajan nimen.

 

Tutustu hankkeeseen: Kasvua kestävästä matkailusta – Yhessä kestävämmät!