Paikallisten vahvuuksien kehittäminen

Paikallisten elinkeinojen ja paikallisen kulttuurin, tuotteiden, palveluiden kehittäminen on yksi Kideven tehtävistä. Paikallisen identiteetin näkyminen elinkeinoelämässä on valtti markkinoilla erottumiseen ja luo alueelle omaleimaista elinvoimaa.

Kittilän kulttuurista vetovoimaa matkailuun -hankkeen aikana paikallista kulttuuria on tuotu esiin monin tavoin. Hanke on kehittänyt jo olemassa olevia paikallisia tapahtumia, kuten Ounasjokijotosta, sekä saanut käyntiin uusia asioita. Kuntalaisten päivä, Staalon teatterifestit ja Levin joulutori-toiminta käynnistyivät vuosien 2008-2009 aikana. Kittilän kuvataiteilijat pääsevät esiin Art Kittilä -esitteessä sekä videolla. paikallisen kulttuurin esiintuominen saa jatkoa vuonna 2010 alkavassa Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen -hankkeessa. Kittilän kylät ja niiden kulttuuri ovat vuonna 2010 alkavan Kylä-hankkeen keskiössä.